europejskie podróże, podróże, wskazówki i informacje praktyczne
komentarzy 15

Flixbus – co, gdzie, kiedy i jak – mini poradnik

Flixbus to firma transportowa działająca na rynku europejskim od 2013 roku. Oferuje ona szeroki wybór połączeń autokarowych pomiędzy wieloma miastami i miasteczkami. Moje podróże zielonymi flixami rozpoczęły się na długo przed wprowadzeniem tego przewoźnika do Polski. Po raz pierwszy skorzystałam z jego usług w listopadzie 2015 roku. Od tamtej pory, Flixbus stał się moim ulubieńcem, dlatego odbyłam z nim ponad dwadzieścia wyjazdów. Chciałabym podzielić się swoją wiedzą i opinią, dlatego prezentuję Wam poniższy mini poradnik.

 

PLAN NA PODRÓŻ, CZYLI JAK ZABRAĆ SIĘ DO REZERWACJI BILETÓW. JAK WYSZUKAĆ INTERESUJĄCE POŁĄCZENIE?

PIERWSZA OPCJA:

Wejdźcie na polską stronę przewoźnika. Zwróćcie uwagę na łatwy w obsłudze formularz wyszukiwania połączeń. Wpiszcie dwa miasta, wybierzcie daty oraz zaznaczcie liczbę pasażerów (podzielonych na dorosłych i dzieci). Kliknijcie SZUKAJ POŁĄCZENIA.

DRUGA OPCJA (dla wzrokowców):

W górnej zakładce najedźcie na etykietę MAPA. Spójrzcie na mapę Europy z zielonymi punktami (miastami). Kliknijcie na dowolne miasto i szybko sprawdźcie, w jakich kierunkach dostępne są połączenia z danego miejsca. Ta wyszukiwarka jest bardzo intuicyjna i łatwa w obsłudze.

TRZECIA OPCJA:

Ściągnij aplikację FlixBus i postępuj zgodnie z instrukcjami. Szybko, łatwo, przyjemnie.

KIEDY REZERWOWAĆ BILETY?

Wszystkie przejazdy możecie rezerwować na około 4-6 tygodni przed planowaną podróżą. Generalnie, im wcześniej zarezerwujecie bilet, tym więcej możecie oszczędzić, bowiem im mniej miejsc w autokarze zostało, tym bilety są droższe. Przynajmniej ja odniosłam takie wrażenie.

JAKI BAGAŻ ZE SOBĄ ZABRAĆ?

BAGAŻ PODSTAWOWY Dwie sztuki bagażu podróżnego (maksymalne wymiary: 80 x 50 x 30 cm, razem maks. 20 kg) i jeden bagaż podręczny (maksymalne wymiary: 42 x 30 x 18 cm, maks. 7 kg).

BAGAŻ DODATKOWY Jedna sztuka kosztuje 2 €. Można go przewieźć jedynie po wcześniejszym zgłoszeniu podczas rezerwacji lub telefonicznie.

BAGAŻ SPECJALNY Jedna sztuka kosztuje 9 € (maksymalny wymiar: 240 cm, 30 kg). Można go przewieźć jedynie po wcześniejszym zgłoszeniu podczas rezerwacji lub telefonicznie.

WÓZKI INWALIDZKIE Bezpłatnie. Zgłoście telefonicznie najpóźniej na 36 godzin przed odjazdem.

WÓZKI DZIECIĘCE Bezpłatnie. Zgłoście telefonicznie najpóźniej na 48 godzin przed odjazdem.

JAK KUPIĆ BILET?

Przede wszystkim po wyszukaniu interesującego kursu, zwróćcie uwagę na kolumnę przesiadki, ponieważ może się okazać, że musicie czekać (na przykład cztery godziny) na inny autobus i podróż może wynieść nie 15 godzin a 24 godziny! Jeśli nie zależy Wam na czasie, to w sumie nie ma wówczas dużej różnicy i przez kilka godzin możecie zwiedzić jakieś inne miasto.

Zawsze macie także podaną informację, czy potrzebujecie dodatkowej przesiadki na trasie, czy mimo piętnastominutowego postoju, pojedziecie dalej tym samym autobusem.

Wybraliście interesujący kurs? Klikacie Rezerwuj. Po prawej stronie pojawi się Koszyk, a w nim wybrany bilet. Zwróćcie uwagę, czy płacicie w złotówkach, czy w euro. Pojawi się także informacja odnośnie bagażu i określony czas, w którym ten bilet trzeba zarezerwować (chyba zawsze jest to 30 minut).

Jeśli wszystko się zgadza, to przechodzicie dalej, wciskając po raz kolejny Rezerwuj. Wówczas wypełniacie okienka, wpisując dane (imię, nazwisko oraz numer telefonu, jeśli chcecie dostawać sms-y o opóźnieniach).

Ja zawsze korzystam z PayPala. Wszystko przebiega wówczas bardzo szybko i sprawnie. Niestety nie jestem w stanie powiedzieć nic więcej o innych możliwościach płatniczych. Po wykonaniu wszystkich etapów, przeniesie Was z powrotem na stronę przewoźnika, a na maila otrzymacie potwierdzenie w postaci biletu. Czasem dostawałam go od razu, czasem w ciągu czterdziestu minut. Nie denerwujcie się zatem niepotrzebnie.

JAK WYGLĄDA BILET?

Zakupiony przez Internet bilet, otrzymacie drogą mailową (zwróćcie uwagę, czy dobrze go podaliście podczas uzupełniania danych). Plik w formacie PDF będzie zawierać aż trzy strony. Na pierwszej z nich znajdą się najważniejsze informacje o podróży, na drugiej dokładne dane dotyczące trasy (które moim zdaniem mogłyby znaleźć się na poprzedniej stronie), a na trzeciej kwit bagażowy.

Bilet możecie wydrukować (w wersji kolorowej lub czarno-białej) albo mieć jedynie jego wersję elektroniczną na telefonie bądź tablecie. Moja rada: warto posiadać obie wersje, ponieważ nigdy nie wiadomo, kiedy rozładuje się dane urządzenie lub kiedy zamoknie papierowa wersja.

Poniżej umieszczam skany poszczególnych stron na przykładzie jednego z moich biletów.

Pierwsza strona (górna część)

Po lewej stronie znajduje się nazwa przewoźnika (gdybyście z wrażenia zapomnieli, czym macie jechać), numer rezerwacji (nie trzeba uczyć się go na pamięć) oraz zakodowane informacje odnośnie przejazdu. To właśnie kod QR pozwala na szybkie wejście do autokaru, gdyż kierowca (lub inna osoba wyznaczona do tego zadania), skanuje ten fragment biletu a dane pojawiają się na jego urządzeniu.

Przechodząc dalej, macie informacje o dacie i godzinie odjazdu/przyjazdu, kierunek w którym się udajecie oraz dane osobiste i numer telefonu. Polecam wpisać numer w trakcie uzupełniania formularza, ponieważ kiedyś dzięki temu, otrzymałam sms-a z informacją o opóźnionym kursie.

Pierwsza strona (środkowa i dolna część)

W tej części znajdziecie dokładny adres przystanku, z którego autokar odjeżdża (często również numer stanowiska, co pozwala na zaoszczędzenie czasu podczas szukania odpowiedniej tabliczki) oraz fragment planu miasta z zaznaczonym dworcem, z którego wyruszacie w podróż. Jest to spore ułatwienie, ponieważ od razu widać, co mniej więcej znajduje się w okolicy.

Poniżej ryciny umieszczono najważniejsze informacje dotyczące odjazdu, bagażu a także zmiany rezerwacji.

Druga strona

Jest to dokładny wyciąg kosztów, jakie ponieśliście oraz daty i godziny odjazdów/przyjazdów. Szczerze mówiąc, nie musicie tego drukować, gdyż nie jest to potrzebne podczas wchodzenia do autokaru.

Trzecia strona

Ostatnia strona (często przychodząca na maila jako osobny dokument) to kwit bagażowy. Zawieszkę należy wydrukować, odpowiednio wyciąć, pozaginać, wypisać, a następnie doczepić do torby/walizki, którą wkładacie do luku bagażowego.

Teoretycznie, bardzo rzadko to sprawdzają. Praktycznie, w razie jakiegokolwiek wypadku lub innej sytuacji kryzysowej, jest szansa, że odzyskacie swój bagaż, ponieważ znajdują się na nim Wasze dane i adres.

JAK WYGLĄDAJĄ AUTOKARY I CO OFERUJĄ PASAŻEROM?

Flixbus posiada dwa typy autokarów: zwyczajne, niskie oraz niezwyczajne, wysokie. Wiadomo, że drugi typ jest bardziej pożądany, bo widoki z górnego pokładu są o niebo lepsze. Tak naprawdę, nigdy nie wiecie, który z nich przyjedzie, ponieważ nie ma możliwości rezerwacji konkretnego miejsca.

Wyposażenie całej floty jest jednak podobne, ponieważ w każdym autokarze znajdują się toalety i gniazdka pomiędzy siedzeniami. Muszę powiedzieć, że z tymi drugimi, miałam problem dwukrotnie. Musiałam użyć przejściówki, ponieważ polskie wtyczki nie chciały w ogóle działać. Wyprzedzając ewentualne pytania, miało to miejsce we francuskich autokarach.

Według mnie, materiałowe (a nie skórzane) siedzenia są bardzo wygodne a miejsca na nogi jest całkiem sporo. Regulowane podnóżki, zasłonki w oknach i pasy bezpieczeństwa są na porządku dziennym. Często w siedzeniu znajdującym się przed pasażerem, znajdują się takie kieszonki z siatki, w które można włożyć coś niewielkich rozmiarów.

Jeśli chodzi o WiFI, to na niektórych trasach miałam problem z połączeniem się z siecią. Być może wynikało to z ustawień mojego telefonu, więc nie musicie się martwić zawczasu. Prędkość połączenia internetowego jest o wiele szybsza niż np. w Polskim Busie, no i nie trzeba oglądać reklam.

WARTO PAMIĘTAĆ:

  • zwróćcie uwagę na poprawny zapis danych osobowych oraz maila, na którego ma zostać wysłany bilet
  • wydrukujcie tylko pierwszą stronę biletu (w wersji czarno-białej lub kolorowej) oraz kwit bagażowy (jeśli zabieracie coś więcej niż bagaż podręczny)
  • zgrajcie bilet na telefon lub tablet, aby w razie kłopotu z wersją papierową, mieć dostęp do wersji elektronicznej
  • podajcie numer telefonu, aby otrzymywać wiadomości o ewentualnych opóźnieniach
  • zanim zaczniecie się pakować, sprawdźcie na bilecie lub stronie internetowej, dokładne wymiary bagażu, jaki możecie ze sobą zabrać
  • podczas wsiadania do autokaru czy oddawania bagażu do luku, nie pchajcie się i czekajcie na waszą kolej

MOJA OPINIA

ZALETY:

  • atrakcyjne ceny (bilety nawet za 1 euro!)
  • dość częste promocje i konkursy
  • bardzo szeroki wybór połączeń krajowych i międzynarodowych, w tym liczne połączenia bezpośrednie pomiędzy dużymi miastami
  • miła, uśmiechnięta i pomocna obsługa – kierowcy liczyli pasażerów w autokarze po odbyciu przerwy a także miałam okazję być poczęstowana darmowymi cukierkami w drodze do Sarajewa (mały gest a cieszy)
  • kilkunastominutowe przerwy na dłuższych trasach (najczęściej na stacji paliw ze sklepem i restauracją)
  • czyste toalety (tylko raz nie było papieru i mydła do rąk – jednak wybaczam, bo miało to miejsce pod koniec ponad dwudziestogodzinnej podróży)
  • punktualność – we Florencji kierowca spóźnił się 10 minut a w Dortmundzie ponad godzinę (o czym zostałam odpowiednio wcześniej powiadomiona sms-em)
  • przyjemna atmosfera – mam wrażenie, że to zasługa nie tylko obsługi, ale i pasażerów
  • bezpieczna jazda kierowców – chyba tylko raz bałam się o swoje życie, bo kierowca nieco szarżował na niemieckiej autostradzie

 

MOJA KOŃCOWA OCENA ✮✮✮✮✰

 

Więcej pytań i odpowiedzi – Flixbus FAQ

Kup bilet

MOJE PODRÓŻE FLIXEM

DortmundMediolan
MediolanRzym
RzymFlorencja
Florencja – Bolonia
Bolonia – Wenecja
Wenecja Turyn
TurynClermont-Ferrand
Clermont-FerrandParyż
Paryż – Münster
Borken – Amsterdam

Amsterdam – Borken
Borken – Berlin
Berlin – Borken
Borken – Amsterdam
Tuluza – Saint-Jean-de-Luz
Barcelona – Düsseldorf
Bocholt – Fryburg Bryzgowijski
Fryburg BryzgowijskiBazylea
Bazylea – Bocholt
DortmundSarajewo

SarajewoDortmund
Berlin – Essen